Nie ma wątpliwości, iż czyste biuro jest podstawą utrzymania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Należy jednak uzmysłowić sobie, iż sprzątnie biur to odpowiedzialne zajęcie, gdyż czystość wpływa na zdrowie, samopoczucie czy komfort naszej pracy. Pracodawcy, chcąc zapewnić swoim pracownikom najlepsze warunki pracy często zastanawiają się jak często sprzątać w biurze i kto powinien być za to odpowiedzialny?
Czy pracownik jest odpowiedzialny za utrzymanie porządku w biurze?
O ile rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z dn. 23 sierpnia 2003 r. wyjaśniają, iż to pracodawca ma obowiązek utrzymywać porządek w pomieszczeniach, to jasne jest, iż nie będzie on biegał i sprzątał po pracowniku. Zazwyczaj to właśnie pracownik musi zadbać o czystość wokół swojego stanowiska pracy. Porządkowanie własnego biurka może być narzucone przez odgórne zasady przedsiębiorstwa.
Utrzymanie porządku w biurze świadczy o jakości usług firmy. Odbite palce na blacie, czy zakurzony sprzęt nie świadczy dobrze o miejscu, które ma świadczyć określone usługi.
O ile pracownicy uporządkują swoje dokumenty, zmyją po sobie naczynia, to zmycie cięższego zabrudzenia i użycie odpowiedniego środka czy sprzętu do wyczyszczenia brudu już stanowi większy problem.
Zwykła woda i ściereczka, które zazwyczaj wykorzystują pracownicy do uporządkowania swojego miejsca pracy, nie zabije bakterii – dopiero użycie odpowiednich środków dezynfekujących umożliwi pracę w czystym pomieszczeniu, które nie zagraża zdrowiu.
Dlatego też wiele firm decyduje się na korzystanie z usług profesjonalistów z zakresu sprzątania. Firma sprzątająca nie tylko pozbędzie się brudu i bakterii, ale też zrobi to po godzinach pracy, nie ingerując w rytm obsługiwanej firmy i zwiększa jej produktywność.
Ale jak często powinny to robić?
Pytanie to nie ma ani złych ani dobrych odpowiedzi, ponieważ każda firma jest inna i ma najzwyczajniej inne potrzeby. Są biura w przypadku których już sama specyfika działalności wymusza rozważenie większej częstotliwości sprzątania.
Pamiętaj, że wygląd Twojego biura będzie miał bezpośredni wpływ zarówno na Twoich pracowników, jak i na Twoich klientów, a nawet potencjalnych kandydatów do pracy, więc w tym miejscu powinieneś dokładnie przemyśleć to pytanie. Według badań czyste biuro zachęcało pracowników do większej produktywności, zatem sprzątanie biura to inwestycja w wydajność pracowników.
Co więc decyduje o częstotliwości sprzątania?
Aspekty które należy wziąć pod uwagę to przede wszystkim:
- ilość osób przebywających w biurze każdego dnia,
- wielkość biura,
- rodzaj pomieszczeń,
- ilość stanowisk pracy
- liczba toalet
- rodzaj materiałów wykończeniowych
Są zadania, które należy wykonywać bezwzględnie codziennie. Należy do nich sprzątanie toalet i kuchni.
Czy wiesz, że toalety pracowników niosą najwięcej bakterii i patogenów niż jakikolwiek inny pokój w Twoim biurze, ustępując tylko bakteriom znajdującym się na klamkach drzwi?
Dla zachowania odpowiedniego poziomu higieny i ogólnego bezpieczeństwa zdrowotnego należy je czyścić codziennie. Osoby sprzątające powinny myć i odkazić toalety, zlewy, krany, uzupełniać dozowniki na ręczniki papierowe oraz mydło w płynie, upewnić się, że w każdym boksie znajduje się wystarczająca ilość papieru toaletowego. Lustra i ściany powinny zostać wytarte i odkażone, a podłoga umyta i zdezynfekowana.
Kuchnia jest kolejnym „kandydatem” do codziennego sprzątania, ponieważ to w tym miejscu przygotowuje się jedzenie i jednocześnie rozprzestrzenia się wiele zarazków.
Blaty, mikrofale, zlewozmywaki, krany, klamki drzwi, stoły, blaty powinny być codziennie czyszczone i dezynfekowane. Nieutrzymanie kuchni w regularnej czystości może doprowadzić do zatrucia pokarmowego Twoich pracowników.
Należy pamietać, że o kuchnię w pracy trzeba dbać tak jak o kuchnie w domu, a nawet z większą uwagą ponieważ korzysta z niej o wiele więcej osób. Nie można traktować tego tematu po macoszemu. Pracownicy firmy powinni być odpowiedzialni za sprzątanie po sobie i bieżące utrzymanie kuchni w czystości.
Zachęcamy do przeczytania artykułu przedstawiającego wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie firmy MIELE.
Wiecznie brudna kuchnia w pracy – znasz to?
Toalety oraz kuchnia to miejsca, gdzie musi być czysto. Nie jest to tylko kwestia komfortu, dobrego samopoczucia ale zdrowia i bezpieczeństwa Twoich pracowników.
Kolejny obszar, na który należy zwrócić szczególną uwagę to hol wejściowy.
Hol jest pierwszą rzeczą, którą widzą Twoi klienci, więc chcesz mieć pewność, że zapewni Ci od progu dobre pierwsze wrażenie. Masz na to tylko jedną szansę. Brudne podłogi w tym nie pomogą.
W zależności od natężenia ruchu w Twoim biurze, hol powinien być sprzątany co kilka dni lub codziennie. Większość profesjonalnych firm sprzątających odkurzy podłogi każdego wieczoru i wyczyści wszelkie obrazy, sztuczne rośliny, światła itp.
Im większa przestrzeń, im więcej osób przebywa w Twoim biurze, tym więcej czasu należy poświęcić na sprzątanie.
Zachęć pracowników do wskazywania newralgicznych miejsc w biurze, które wymagają szczególnej uwagi. Dzięki temu będziesz wiedzieć na co zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji.
Korzystanie z profesjonalnej usługi sprzątania może się różnić na wielu poziomach. Ważne jest, aby pamiętać o wszystkich aspektach działalności, decydując, jaki jest optymalny czas na wynajęcie usługi sprzątania.